Monday, July 6, 2015

ساخت انواع بوستر پمپ های آبرسانی – ساخت انواع بوستر پمپ های آتش نشانی

بوستر پمپ های آبرسانی دور متغیر – بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت – بوستر پمپ آب – بوستر پمپ برج های مسکونی و اداری – بوستر پمپ ایتالیایی – سیستم آبرسانی با چند پمپ

مشخصه های سیستم پمپاژ و بوستر پمپ آبرسانی و آتش نشانی

در اینجا به صورت مختصر به بررسی مشخصه های سیستم پمپاژ می پردازیم که عبارتند از : 
هد 
برای ارسال مایع با نرخ مشخص از نقطه ای به نقطه ی دیگر در داخل یک سیستم به فشار نیاز است این فشار باید به اندازه ای باشد که بتواند بر مقاومت سیستم غلبه کند ، که به آن هد می گویند هد کل برابر مجموع هدهای استاتیکی و اصطکاکی می باشد . 
هد استاتیکی (Static head) هد استاتیکی برابر اختلاف ارتفاع مبدا ( منبع مایع ) و مقصد ( مکانی که مایع به آن ارسال می شود ) است هد استاتیکی ثابت و مستقل از دبی مایع است 
هد استاتیکی خود بر دو نوع است : 
الف ) هد استاتیکی مکش : این هد ناشی از مکش کردن مایع نسبت به خط مرکزی پمپ است که برابر فاصله عمودی بین سطح مایع منبع و خط مرکزی پمپ است .اگر سطح مایع بالاتر از خط مرکزی پمپ باشد ( Suction head) مثبت و اگر پایین تر باشد (Suction litf) منفی خواهد بود 
ب ) هد استاتیکی دهش (Discharge head) به فاصله عمودی بین خط مرکزی پمپ و سطح مایع مقصد هد استاتیکی دهش گفته میشود 
هد اصطکاکی : به افت هدی که در اثر اصطکاک سیال با جدار داخلی لوله ها شیر آلات اتصالات و …. ایجاد می شود هد اصطکاکی را افت هد دینامیکی نیز می گویند که مقدار آن وابسته به اندازه لوله جنس لوله ، طبیعت مایع ، تعداد اتصالات و شیر آلات دارد 
در سیستم های بسته (بدون تماس با اتمسفر) فقط هد اصطکاکی وجود دارد (هد استاتیکی وجود ندارد .) 
منحنی توان مصرفی با بار اضافی (OVERLOADING) 
چنانچه با افزایش دبی به طور مستمر توان مصرفی پمپ شکل صعودی داشته باشد به آن منحنی بار بار اضافی اطلاق می شود مانند شکل 14 ب .
بدون بار اضافی (NO OVERALOADING) 
چنانچه با افزایش دبی به طور مستمر توان مصرفی پمپ شکل صعودی نداشته باشد به آن منحنی بدون بار اضافی اطلاق می شود شکل 14 الف 
منحنی راندمان 
منحنی راندمان الکتروپمپ از شروع تا انتهای نقطه کارکرد پمپ شامل تغییراتی است که توسط شرکت سازنده هر پمپ ارائه می شود .
راندمان در محدوده ای از منحنی هد و دبی به حداکثر خود می رسد که به اختصار به آن BEP بهترین نقطه راندمان اطلاق می شود . در شکل 14ب BEP در 57% اتفاق می افتد . 
منحنی NPSH 
این منحنی MPSHr مورد نیاز پمپ را در دبی های مختلف نشان می دهد برای جلوگیری از بروز کاویتاسیون می بایست NPSHa سیستم از NPSHr بیشتر باشد ( در فصل سوم کتاب کاویتاسیون به طور کامل توضیح داده خواهد شد ) 
نکته : منحنی های ارائه شده در شکل 14 الف و ب برای آب سرد بدون محتویات گازی و با دانسیته 1000 کیلوگرم بر متر مکعب ( آب 4 درجه سانتیگراد ) و ویسکوزیته  سینما تیکی 20 میلیمتر مربع بر ثانیه ترسیم شده است و چنانچه سیالی با دانسیته متفاوت پمپ شود دیگر صادق نخواهد بود . 
نقطه عملکرد پمپ 
پمپ ها می توانند در شرایط مختلفی از نظر دبی و هد ( تمامی نقاطی که روی نحنی دبی – ها پمپ قرار دارند ) کار کنند به نقطه ی خاصی از نظر دبی و هد که پمپ در آن کار می کند نقطه عملکرد پمپ گفته می شود که توان الکترموتور ، بازده و مقدار ارتفاع مکش مثبت خالص (NPDH ) را تعیین می کند این نقطه از تقاطع منحنی سیستم با منحنی عملکرد پمپ بدست می آید در شکل زیر نقطه عملکرد نشان داده شده است . 
بوستر پمپ آتش نشانی 
بوستر پمپ آتش نشانی یکی از بهترین گزینه ها برای خاموش کردن آتش سوزی است آب علاوه بر آنکه برای خاموش کردن آتش کاربرد دارد موجب خنک شدن محیط اطراف حریق می شود و از گسترش آتش سوزی نیز جلو گیری می کند .
باید دقت شود از آب برای خاموش کردن آتش سوزی های مواد شیمیایی که با آب ترکیبات به وجود می آورند استفاده نشود 
سیستم های اطفای حریق توسط آب شامل دو گروه اصلی است : 
سیستم نازل های آبپاش 
این سیستم در اروپا تحت استاندارد UNI-EN12845 قرار دارد . 
سیستم شلنگ قرقره 
این سیستم در اروپا تحت استاندارد EN10779 قرار دارد . 
تامین آب مورد نیاز این سیستم ها به کمک بوستر پمپ آتش نشانی صورت میگیرد . 
بوستر پمپ های آتش نشانی عملکرد شبیه بوستر پمپ آبرسانی دارد و همانند آنها با کم شدن فشارسیستم ابتدا جاکی پمپ وارد مدار می شود و چنانچه قادر به تامین فشار مورد نیاز سیستم نشود پمپ اصلی وارد مدار خواهد شد . 
اما چند تفاوت نیز وجود دارد : 
• پرشر سویئچ روی پمپ اصلی بوستر پمپ صرفا دستور استارت پمپ را می دهد و خاموش شدن پمپ در سیستم Sprinkcr می بایست به صورت دستی باشد در سیستم Hydrants می تواند به صورت زمانی باشد . 
بدین منظور بر روی پمپ اصلی دیافراگم باز گردشی قرار داده می شود تا چنانچه مسیر دهش پمپ بسته شد از بازگردش آب داخل پمپ جلوگیری کرده و دمای داخل پمپ بالا نرود ( به فصل سوم کاویتاسیون باز گردش داخلی مراجعه نمایید )
• در بوستر پمپ آتش نشانی هر پمپ می بایست تابلو برق مجزا و پرشر سویئچ مجزا داشته باشد و برق آنها مستقل از برق سایر تجهیزات موجود در ساختمان باشد و از محل های امن عبور داده شود . 
• پمپ اصلی باید برابر با ظرفیت کل سیستم باشد و پمپ دوم صرفا جهت رزرو می باشد . 
انتخاب پمپ 
مناسب ترین نوع پمپ برای بوستر آتش نشانی پمپ های زمینی هستند ( فصل هفت ) این نوع از پمپ ها به دلیل شیب کم منحنی عملکرد با تغییرات نسبتا زیاد دبی با تغییرات زیاد فشار همراه نخواهد بود . از این رو استفاده از پمپ های طبقاتی در بوستر پمپ ها ی آتش نشانی با توجه به آنکه منحنی عملکرد آنها شیب تند دارد برای بوستر پمپ های آتش نشانی توصیه نمی گردد. 

No comments:

Post a Comment